dossiers
Iedereen heeft wel een verhaal. Dat blijkt wel uit de rubriek De buren v...
Paardrijden, voor de een een makkie, voor de ander een hele beproeving. ...
In de vroege ochtend van donderdag 30 juni wordt de woning van Koert Eld...
Bekijk afleveringen van het tv-programma over ondernemen en voor onderne...
Hoogeveen

Hoogeveen was het grootste schipperscentrum van Nederland

Geplaatst op donderdag 5 januari 2017 14:07
0 reactiescomments
  • De praam van Jacob Olie. © Archief Albert Wolting

pinterestmail

Hoogeveen - Voor de ontwatering van het veen en de afvoer van turf in de 19e eeuw werden er in Drenthe talloze sloten, wijken en kanalen gegraven. De wegen waren slecht. Via het water vond aan- en afvoer plaats.

De grootste kanalen waren: de Drentse Hoofdvaart,  Noord Willemskanaal, Oranjekanaal,  Hoogeveensche Vaart en Norgervaart. De turf werd afgevoerd naar het westen. De retourvrachten bestonden uit bouwstoffen, levensmiddelen en zelfs stadsvuil uit de grote steden. Honderden schippers zorgden voor deze transporten met hun schip. Dit waren houten schepen, zogenaamde pramen. Ze werden gebouwd in Smilde, Norg, Meppel, Hoogeveen en Coevorden.

Scheepswerven

Hoogeveen was het grootste schipperscentrum van Nederland. Ook waren hier de meeste scheepswerven gevestigd. Een veel voorkomend schip was de Hoogeveense praam. Deze schepen hadden veel gelijkenis met de pramen elders gebouwd in de regio. Het waren allen Drentse pramen. De stichting Hoogeveensche Praam wil met haar plannen een volledig beeld geven van de totale  scheepvaart en scheepsbouw in Drenthe. Daarom heeft de stichting als werknaam toegevoegd: ‘Drentse praam’.
 

whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Hoogeveensche Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.