abonneer nu
 
...
dossiers
Lees in dit dossier al het nieuws dat in de Sportspecial Hoogeveen stond...
In Luchtpost vertelt Gerrit Boxem elke week een bijzonder luchtvaartverh...
Vind hier alle artikelen over de Open Bedrijvendag in Hoogeveen.
Elke week reikt de Hoogeveensche Courant een Taart van de Week uit. De t...
...
...
Hoogeveen

Hoogeveense Uitdaging groeit gestaag

Geplaatst op woensdag 11 juli 2018 15:37
  • De betrokkenen bij de Hoogeveense Uitdaging. © Kim Stellingwerf

mail

Hoogeveen - De Hoogeveense Uitdaging groeit gestaag. Of het nu gaat om het aantal uitgevoerde projecten, de naamsbekendheid, de aandacht in de media, het aantal volgers op sociale media of het aantal leden in de Club van 100, het gaat boven verwachting.

Dat blijkt uit het jaarverslag 2017. Niet voor niets is het bestuur meer dan tevreden. ‘We zijn trots op waar we staan, maar we zien tegelijkertijd nog veel kansen’, zeggen bestuursleden Henriëtte Waaijenberg en Roeli Mossel gedreven.

Kleurig A4’tje

Het jaarverslag van het initiatief dat maatschappelijk en betrokken ondernemen in de regio Hoogeveen bevordert, oogt fris. Geen grijze brij van woorden, maar slechts een kort, maar krachtig kleurig A4’tje met aan beide zijden overzichtelijke cijfers, grafieken en foto’s. Het meest opvallend: het vooraf tot doel gestelde aantal matches is fors hoger uitgevallen: van 75 naar 95. En ook 2018 voorspelt veel goeds. Henriëtte: ‘We gingen dit jaar voor 100 matches, maar in maart hadden we dat aantal al behaald.’ Nog een mooi getal dat eruit springt: de maatschappelijke waarde van de matches in 2017 bedroeg maar liefst 64.995 euro.

‘Het gaat om het gedachtengoed’

De Hoogeveense Uitdaging is in december 2015 van start gegaan. Het eerste jaar, 2016, is vooral gebruikt om uit te leggen waar het initiatief voor staat. ‘Het was trekken, maar inmiddels worden we steeds bekender’, blikt Henriëtte terug. Roeli: ‘Het gaat om het gedachtengoed, waar een bodem onder is gelegd. Nu moeten we zorgen voor goede voeding, zodat het nog meer kan groeien.’ Het is een gedachtengoed dat haar dusdanig aansprak dat ze twee jaar geleden besloot zich erbij aan te sluiten. ‘Het is een maatschappelijke beweging die veel goeds brengt’, vindt ze. ‘Het mooiste van de Hoogeveense Uitdaging is wat mij betreft dat er alleen maar positiviteit omheen hangt. Soms gaat het om heel simpele matches, die echter veel impact kunnen hebben. Je krijgt er zóveel energie van.’ Henriëtte is er zelfs al vanaf de start bij. Zij was, aangestoken door plaatselijk initiatiefneemster Monique Huizenga, vanaf de allereerste minuut enthousiast. ‘Pas als je ervaart hoe het werkt, merk je hoe simpel het kan zijn.’ Bij de Hoogeveense Uitdaging zijn momenteel 25 tot 30 vrijwilligers actief.

Mes snijdt aan twee kanten

Er komen heel wat voorbeelden op tafel, zoals de ouderendag, waarbij veel wensen vervuld konden worden. Maar ook printers die door een bedrijf waren afgeschreven, maar voor een vereniging nog prima bruikbaar bleken. Het kan ook gaan om niet-materiële zaken, zoals hulp bij het plannen of geven van advies. Roeli: ‘Het mes snijdt aan twee kanten.’ En weer volgt er een voorbeeld. Van de ballenbak, een spel gemaakt door leerlingen van RSG Wolfsbos voor ouderen in een woonzorgcentrum. De leerlingen hebben de bak persoonlijk overhandigd en natuurlijk werd er gezamenlijk gespeeld.

Nulletje extra

Alles gebeurt in principe om niet, maar de stichting heeft wel degelijk geld nodig om activiteiten te organiseren. Daarom is vorig jaar de Club van 100 opgericht, met daarin bedrijven die het initiatief financieel ondersteunen. ‘Natuurlijk hopen we dat dit er 100 gaan worden, maar nog een nulletje extra vinden wij geen enkel probleem hoor’, zegt Henriëtte lachend.

Voldoening

Er gebeurt momenteel veel op het gebied van maatschappelijk verantwoord en betrokken ondernemen in Hoogeveen, maar daarover vertellen gebeurt nog te weinig, stellen de beide bestuursleden. Het is misschien wel kenmerkend voor Hoogeveen. ‘Maatschappelijk betrokken bedrijven zouden ook nog veel meer van elkaar kunnen leren. Daar willen wij graag iets in betekenen.’ Beiden ervaren dat maatschappelijk betrokken ondernemen steeds meer een thema is. ‘Je merkt daarin een verandering. Het gaat meer om de betekenis die mensen ervoor zichzelf uithalen, om de voldoening die het hen geeft.’ Een trend die daarmee samenhangt is, is dat bedrijven vaker met het personeel een dagje maatschappelijk actief willen zijn. Ook daarin kan de Hoogeveense Uitdaging bemiddelen.

Wensen

Ondanks de positieve cijfers in het jaarverslag, is er nog wel degelijk wat te wensen. ‘Zowel vraag als aanbod mag nog meer zijn’, zeggen de vrouwen stellig. En ze blijven aan de weg timmeren om de naamsbekendheid te vergroten. Om die reden is onder meer een promotiefilm ontwikkeld, waarin het concept wordt uitgelegd. ‘En willen bedrijven graag dat wij langskomen voor uitleg, ook dat is geen enkel probleem.’ Ze roepen iedereen op zich bij de Hoogeveense Uitdaging aan te sluiten. ‘Om samen Hoogeveen nog mooier te maken.’

Benieuwd naar het jaarverslag? Ga naar www.hoogeveenseuitdaging.nl

...
whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Hoogeveensche Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.

...