abonneer nu
 
...
...
...
Muziek

Spinvis laat het toeval bestaan

Door Wouter Bessels op vrijdag 9 maart 2018 23:39
  • Spinvis in Ogterop. © NDC/ Wouter Bessels

  • Spinvis in Ogterop. © NDC/ Wouter Bessels

  • Spinvis in Ogterop. © NDC/ Wouter Bessels

mail

Meppel – ‘Vertel eens iets over jezelf’. Één voor één nemen de zes musici plaats in een ruime Chesterfield aan de zijkant van het toneel en vertellen over de dag. Over hun leven. In hoeverre is hun leven door toeval bepaald? De verhaaltjes lopen als de rode draad door ‘Trein vuur dageraad’, de nieuwe theatervoorstelling van Spinvis.

Concert: Spinvis – ‘Trein vuur dageraad’
Locatie: Schouwburg Ogterop, Meppel, vrijdagavond
Waardering: ****

Al ruim vijftien jaar is Spinvis het geesteskind van Erik de Jong. De duizendpoot combineerde ooit zijn poëtische en beeldende teksten met zelf in elkaar geknutselde muziek tot zijn debuut. Dat album uit 2002 geldt nu als een mijlpaal in de Nederlandse popmuziek. Sindsdien bleef het compromisloze karakter en stoeide De Jong met allerhande bezettingen, van het concertpodium tot café De Amer en Lowlands.

‘Trein vuur dageraad’ handelt over de samenloop van omstandigheden en is een lofzang op het toeval. ‘Drie woorden die niets met elkaar te maken hadden totdat ik ze combineerde’, vertelt De Jong, als hij met zijn virtuoze groep een handjevol liedjes heeft gespeeld en de eerste verhalen zijn verteld. Junge die na 33 jaar voor het eerst in haar leven kwaad wordt in het vliegtuig op een medepassagier. Van As over zijn zoontje dat een vlog over stotteren maakt. ‘Ben je oud? Nee, jij?’ Ze spelen elkaar goed de bal toe.

Zingende zaag

Nieuw materiaal komt krachtig uit de koker: de percussie van Marcel van As is trefzeker en raak, terwijl de cello, wat spaarzame toetsen en de zingende zaag van Saartje van Camp de muziek een prachtig en warm melancholiek karakter geven. Ook toetsenist en gitarist Lucas Oldeman staat al jaren met Spinvis op het podium.

Nieuwkomers Merel Junge (viool, euphonium, trompet) en Diede Oosterveen (piano, bas, gitaar, zang) zorgen vooral voor de muzikale verrassingen. Die ontpoppen zich af en toe iets te pretentieus: ‘Dag 1’ leunt volledig op mini-elektronica en doet statisch en minder opwindend aan dan de prachtige spanning die de groep opbouwt in ‘Astronaut’ en ‘Kom terug’. De solo op zingende zaag van Van Camp in ‘Ik wil alleen maar zwemmen’ is geniaal, vooral omdat die volgt op de tekstregel 'je wou m'n auto, lenen hou 'm maar'. De zingende zaag die een wegscheurende auto uitbeeldt. Het zijn momenten waarop de veelal fluisterende zang van De Jong en diens intuïtieve teksten glorieus samensmelten met de bijdragen van zijn musici. Of er juist haaks op staan, zodat een zeldzame Tom Waits of Captain Beefheart-achtige sfeer ontstaat.

De verbeelding blijft gedurende anderhalf uur leidend en daarom werkt deze voorstelling prima in een kleine zaal als deze. Zonder pauze waait ‘Trein vuur dageraad’ als een sombere, redelijk trage voorstelling door een goed gevuld Ogterop. Zelf spreekt De Jong van een ‘stemmige avond’. Écht vrolijke liedjes ontbreken, maar tussen die somberheid weten de zes musici genoeg vrolijke noten te stoppen. Dat houdt de avond meer dan overeind.

‘Alleen de liefde blijft, dat is alles wat er is.’ Met die boodschap doet Spinvis het doek dicht. ‘Vier de zomer’ roept De Jong tot slot de zaal in. Het is de vrolijke voetnoot waarop de Meppelers lachend in de foyer het glas heffen.

Wouter Bessels

...
whatsappTip de redactie via WhatsApp! Voeg 'Hoogeveensche Courant' toe als contact in uw telefoon, 06-5751 5176, en stuur ons uw tips, foto’s en video’s.
LAAT EEN BERICHT ACHTER

U moet zijn ingelogd om een bericht te kunnen plaatsen. Log in of registreer je om een reactie te kunnen plaatsen.

...